Om pilates

HVA ER PILATES?
Pilatesmetoden er for alle! Den kan brukes som primær treningsmetode uansett form og alder. Pilates er forebyggende styrketrening for hele kroppen. I tillegg til å trene styrke, øker man fleksibiliteten i ledd og muskler, forbedrer lungekapasiteten og styrker den dyptliggende skjelletnære muskulaturen – stabiliseringsmuskulaturen. Du styrker magen (senteret), som innen pilates kalles «powerhouse». Dette gir ryggen bedre fleksibilitet og styrke, og resten av kroppen frihet og mobilitet.
Gjennom trening på Personlig Pilates hjelper vi deg å fokusere på treningsformens seks grunnprinsipper: konsentrasjon, presisjon, sentrering, pust, flyt og kontroll – samt at vi gir deg trening.
Pilates er blitt praktisert i nesten ett århundre. Systemet ble utviklet på begynnelsen av 1900-tallet og er nå mer populært enn det noen gang har vært. Hvorfor? Fordi det er bygget på en solid fysiologisk metode.

HVORFOR HETER DET PILATES?
Treningsformen heter pilates p.g.a. treningsformens far; Joseph H. Pilates. Han ble født i Tyskland i 1880. Som liten var han mye syk, noe som resulterte i at han ble veldig opptatt av trening og helse. (Det å styrke kropp og sinn var også veldig inn i tiden). Pilates begynte å studere anatomi, og trente bl.a. turn, boksing, stuping, bryting, yoga og zen-meditasjon. Gjennom denne mangesidige bakgrunnen utviklet han treningsformen som først fikk navnet «Contrology» – og som senere har fått navnet Pilates.

Før første verdenskrig dro han til England og jobbet som bokser og sirkusutøver.
Da 1. verdenskrig brøt ut, ble J. Pilates internert på Isle of Man sammen med andre med tysk bakgrunn. Her jobbet han som sykepleier (hadde sykepleierutdannelse fra Tyskland), og det var her han begynte å prøve ut sine teorier om trening på pasientene sine. De sengeliggende fangene brukte sengefjærene som motstand for musklene. Denne «treningssengen» skulle senere bli til pilatesapparatet Cadillac.
Til sammen utviklet han seks hovedapparater og en serie på rundt 500 øvelser.

Etter 1. verdenskrig dro J. Pilates tilbake til Tyskland. Her begynte han å trene profesjonelle boksere bl.a. tungvektmesteren Max Schmelling. Han kom også i kontakt med danser og koreograf Rudolf von Laban.

I 1926 åpnet han sitt første treningsstudio i New York, hvor alt fra den vanlige mann, dansere, idrettsutøvere og skuespillere gikk og trente. Joseph Pilates drev studioet sitt sammen med kona Clara, fram til han døde i 1967.

HVEM FØRTE TRENINGSFORMEN VIDERE?
Flere av Joseph Pilates egne studenter utpekte seg og åpnet egne studioer, blant annet Romana Kryzanowska. Hun ble utpekt til å drive studioet «Contrology» sammen med Clara, etter Pilates’ død, og har derfra ført metoden videre gjennom videre opplæring. Det er flere av ” de gamle” som bør nevnes;
Bla. Ron Fletcher, Carola Trier, Bob Seed, Mary Bowen, Lolita San Miguel, Kathy Grant, Robert Fitzgerald og Jay Grimes.

Etter en rettssak i 2000, ble Pilates-navnet frigjort. Det er ingen restriksjoner forbundet ved å bruke betegnelsen pilates. Alle kan si at de er sertifiserte instruktører i pilates enten de er utdannet over internett, har et helgekurs, eller har en utdannelse på over 600 timer.

Personlig Pilates følger den klassiske pilatesretningen, og vi er alle sertifisert etter en utdannelse på 600 timer.